تست نفوذ چیست؟

تست نفوذ چیست؟

تست نفوذ

تست نفوذ چیست؟

تست نفوذ (pen test) ارزیابی امنیتی زیرساخت IT با عملکرد بی خطر برای بهره برداری از آسیب پذیری‌های سیستم می‌باشد. این آسیب پذیری‌ها ممکن است در سیستم عامل‌ها، خدمات، نقص برنامه‌ها، تنظیمات نامناسب یا رفتار مخاطره آمیز کاربر نهایی وجود داشته باشد. این  ارزیابی‌ها می‌تواند در تأیید کارآیی مکانیسم‌های دفاعی و اجرای سیاست‌های امنیتی توسط کاربر، مفید باشد.

تست نفوذ معمولاً با استفاده از تکنولوژی‌های دستی یا خودکار برای به خطر انداختن سرور‌ها، نقاط پایانی، برنامه‌های وب، شبکه‌های بی سیم، دستگاه های شبکه، دستگاه های تلفن همراه و سایر نقاط احتمالی در معرض خطر، انجام می‌شود. زمانی که آسیب پذیری‌ها در یک سیستم خاص مورد سوء استفاده قرار بگیرند، آزمایش کنندگان ممکن است سعی کنند با تلاش برای دستیابی تدریجی به سطوح امنیتی بالاتر و دسترسی عمیق تر به دارایی ها و اطلاعات الکترونیکی، سوء استفاده‌های بعدی را در سایر منابع داخلی راه اندازی کنند.

معمولا اطلاعات مربوط به هرگونه آسیب پذیری امنیتی که با استفاده از تست نفوذ مورد استفاده قرار می‌گیرد، جمع می‌شود و به مدیران سیستم‌های IT و شبکه ارائه می‌شود تا به آن دسته از متخصصان کمک کند و نتیجه گیری‌های استراتژیکی به دست آورند. هدف اساسی تست نفوذ اندازه گیری امکان سنجی سیستم‌ها یا توافق با کاربر نهایی و ارزیابی عواقب مرتبطی است که این حوادث ممکن است با منابع یا عملیات درگیری داشته باشد.

اگر به تست نفوذ اینگونه نگاه کنید که آیا شخصی می‌تواند با انجام این کار به خانه شما نفوذ کند یا خیر. آزمایش‌های نفوذ که به عنوان هکر های اخلاقی نیز شناخته می شوند، امنیت زیر ساخت های فناوری اطلاعات را با استفاده از یک محیط کنترل شده برای حمله ایمن، شناسایی و بهره برداری از آسیب پذیری‌ها ارزیابی می‌کنند.

 

 

تفاوت بررسی آسیب پذیری و تست نفوذ چیست؟

اسکنر های آسیب پذیری سیستم ابزاری خودکار هستند که یک محیط را بررسی می‌کنند و پس از اتمام کار، گزارشی از آسیب پذیری های کشف شده ثبت می‌کنند. این اسکنر ها اغلب این آسیب پذیری‌ها را با استفاده از شناسه های CVE که اطلاعات مربوط به نقاط ضعف شناخته شده را ارائه می‌دهند، لیست می‌کنند. اسکنر ها می توانند هزاران آسیب پذیری را کشف کنند، بنابراین ممکن است آسیب پذیری شدید به اندازه کافی وجود داشته باشد که نیاز به اولویت بندی در آن بیشتر باشد. به علاوه این امتیازات شرایط هر محیط IT جداگانه را به حساب نمی آورند. اینجاست که تست های نفوذ وارد کار می شوند.

در حالی که اسکنر های آسیب پذیری، تصویری ارزشمند از نقاط ضعف امنیتی بالقوه سیستم را ارائه می‌دهند، تست های نفوذ می توانند با در نظر گرفتن اینکه آیا می توان از این آسیب پذیری‌ها برای دسترسی به محیط شما استفاده کرد یا نه، زمینه های دیگری را ایجاد می‌کنند. تست های نفوذ همچنین می توانند بر اساس آنچه بیشترین خطر را دارد، اولویت بندی برنامه‌های اصلاح را انجام دهند.

 

چرا تست نفوذ (Pen Testing) مهم است؟

 

  • اولویت بندی و شناسایی خطرات امنیتی:

تست نفوذ توانایی سازمان را در محافظت از شبکه‌ها، برنامه‌ها، نقاط پایانی و کاربران خود در برابر عملکردهای خارجی یا داخلی برای فرار از کنترل‌های امنیتی خود و دسترسی غیرمجاز به دارایی‌های محافظت شده ارزیابی می‌کند.

  • مدیریت آسیب پذیری‌ها:

تست نفوذ اطلاعات دقیق در مورد تهدیدات امنیتی واقعی و قابل بهره برداری را ارائه می‌دهد. با انجام یک تست نفوذ می توانید تشخیص دهید که کدام آسیب پذیری‌ها مهم ترین، کدام یک از آن‌ها کمتر قابل توجه هستند و چه مواردی کاذب هستند. این به سازمان شما این امکان را می‌دهد تا آسیب پذیری‌ها را هوشمندانه اولویت بندی کنید، اقدامات امنیتی مورد نیاز را اعمال کنید و منابع امنیتی را به طور موثرتری تخصیص دهید تا اطمینان حاصل شود که در هر زمان و جایی که بیشترین نیاز به آن‌ها باشد، در دسترس هستند.

  • استفاده از یک رویکرد امنیتی فعال:

این روز‌ها هیچ راه حلی برای جلوگیری از ایجاد شکاف‌های امنیتی وجود ندارد. اکنون سازمان‌ها باید مجموعه‌ای از سازوکار‌ها و ابزار‌های امنیتی دفاعی از جمله رمز نگاری، آنتی ویروس، راه حل‌های SIEM و برنامه‌های IAM را داشته باشند. با این حال حتی با وجود این ابزار‌های امنیتی حیاتی، یافتن و از بین بردن هرگونه آسیب پذیری در یک محیط IT دشوار است. تست نفوذ با رویکردی پیشگیرانه، نقاط ضعف را کشف می‌کند تا سازمان‌ها بدانند که آیا لایه‌های اضافی باید پیاده سازی شود یا خیر.

  • بررسی عملکرد برنامه‌های امنیتی موجود و نقاط قوت امنیتی:

بدون وجود نظارت کامل به کل محیط، ممکن است تغییر وضعیت امنیتی منجر به حذف چیزی شود که در واقع مشکل ساز نبوده است. تست‌های نفوذ نه تنها به شما می گویند که چه عواملی موثر نیستند، بلکه به عنوان بررسی تضمین کیفیت نیز عمل می‌کنند، بنابراین خواهید فهمید که چه سیاست‌هایی موثرتر هستند و چه ابزاری بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را ارائه می‌دهند. با استفاده از این دیدگاه‌ها، یک سازمان می‌تواند منابع امنیتی خود را به صورت هوشمندانه تخصیص دهد و اطمینان حاصل کند که آن‌ها در هر زمان و جایی که بیشتر به آن‌ها نیاز است، در دسترس هستند.

 

  • افزایش اطمینان شما به استراتژی امنیتی:

اگر امنیت خود را تست نکنید چگونه می‌توانید از وضعیت امنیتی خود اطمینان داشته باشید؟ با قرار دادن منظم زیرساخت‌های امنیتی و تیم امنیتی خود در مراحل مختلف، مجبور نخواهید شد به طور فرضی تعبیر کنید که حمله چگونه خواهد بود و چگونه به آن پاسخ خواهید داد. شما با خیال راحت یک حمله را تجربه کرده و می‌دانید که چگونه آماده شوید تا اطمینان حاصل کنید که سازمان شما هرگز مورد توجه حمله‌ای قرار نخواهد گرفت.

مطالب مشابه:  باج افزارها و روش های رمزگشایی اطلاعات

 

چه کسی تست‌های نفوذ را انجام می‌دهد؟

یکی از بزرگ ترین موانع ایجاد یک برنامه موفقیت آمیز امنیت سایبری، یافتن افراد با صلاحیت و با تجربه مناسب است. شکاف مهارت‌های امنیت سایبری مسئله‌ای کاملاً مستند است و داشتن یک متخصص امنیت واجد شرایط، کار آسانی نیست. این امر به ویژه در مورد تست نفوذ صادق است. متأسفانه عوامل تهدید و گروه‌های مجرمان اینترنتی بسیار زیاد هستند. در نتیجه سازمان‌ها نمی‌توانند در شروع انجام تست‌های مهم نفوذی تأخیر کنند.

اما حتی با کمبود مهارت نیز مشاغل می‌توانند با استفاده هوشمندانه از منابعی که به راحتی در دسترس هستند، یک برنامه تست نفوذ قوی بسازند زیرا هر تستی به یک متخصص نیاز ندارد. اعضای تیم امنیتی که ممکن است سابقه تست نفوذ گسترده ای نداشته باشند می‌توانند از ابزارهای تست نفوذ که دارای ویژگی‌های خودکار هستند، استفاده کنند. از این ابزار‌ها می توان برای آزمایشی استفاده کرد که اجرای آن آسان است، انجام اعتبار سنجی آسیب پذیری، جمع آوری اطلاعات شبکه، افزایش امتیاز یا شبیه سازی فیشینگ ضروری است.

البته آزمایش کننده‌های متخصص نفوذ هم بخشی مهم در این تست هستند. آن‌ها برای آزمایشات پیچیده‌ یا تمرینات در حال اجرا با چندین زنجیره حمله و موارد دیگر به سیستم‌ها  و برنامه‌های مختلف نیاز دارند، شما به یک فرد یا تیم با تجربه بیشتری نیاز دارید. برای آزمایش سناریوی حمله واقع بینانه، شما یک تیم قرمز رنگ می‌خواهید که از استراتژی‌ها و راه حل‌های پیچیده مشابه تکنیک‌های threat actor استفاده کند.

 

مراحل تست نفوذ

از طریق تست نفوذ می‌توانید قبل حمله ، قابل بهره برداری ترین نقاط ضعف امنیتی را شناسایی کنید. با این حال چیز‌های زیادی نسبت به عمل واقعی نفوذ وجود دارد. تست نفوذ یک پروژه کاملاً فکری است که از چندین فاز تشکیل شده است:

  1. برنامه ریزی و آماده سازی: قبل از شروع تست نفوذ، تسترها و مشتری‌های آن‌ها باید اهداف مشترکی داشته باشند، بنابراین این تست از مرحله نظر سنجی شروع می‌شود و به درستی اجرا می‌شود. آن‌ها باید بدانند که چه نوع تستی را انجام دهند، چه کسی از اجرای تست آگاه خواهد بود و چه مقدار اطلاعات و دسترسی در شروع تست باید به آزمایش‌کنندگان داده شود.
  2. کشف: در این مرحله تیم‌ها انواع مختلف شناسایی را مورد هدف قرار می‌دهند. از لحاظ فنی اطلاعاتی مانند آدرس‌های IP می‌توانند به تعیین اطلاعات مربوط به فایروال‌ها و سایر اتصالات کمک کنند. از نظر اطلاعات شخصی، داده‌هایی به سادگی نام، عنوان شغلی و آدرس ایمیل می توانند ارزش زیادی داشته باشند.
  3. تلاش برای نفوذ و بهره برداری: آزمایش کنندگان نفوذ که اکنون در مورد هدف خود مطلع شده‌اند، می‌توانند با استفاده از نقاط ضعف امنیتی و نشان دادن میزان عمق شبکه خود، سعی در نفوذ به محیط داشته باشند.
  4. تحلیل و گزارش گیری: آزمایش کنندگان نفوذ باید گزارشی تهیه کنند که شامل جزئیات مربوط به هر مرحله از فرآیند، برجسته کردن موارد استفاده شده برای نفوذ موفقیت آمیز به سیستم، نقاط ضعف امنیتی یافت شده و سایر اطلاعات مربوطه شناسایی باشد.
  5. پاکسازی و اصلاح: آزمایش کنندگان نفوذ هیچ اثری از خود باقی نمی‌گذارند و باید از طریق سیستم‌ها  برگردند و زد پای خود را در طول آزمایش از بین ببرند، زیرا در آینده توسط یک مهاجم واقعی قابل استفاده خواهد بود. از آنجا سازمان می‌تواند اصلاحات لازم را برای بستن این حفره‌ها در زیرساخت‌های امنیتی خود آغاز کند.
  6. تست مجدد: بهترین راه برای اطمینان از موثر بودن اصلاحات سازمان، تست مجدد است. علاوه بر این محیط‌های فناوری اطلاعات و روش‌هایی که برای حمله به آن‌ها استفاده می شود، به طور مداوم در حال پیشرفت هستند بنابراین انتظار می‌رود که نقاط ضعف جدیدی ظاهر شود.

 

ابزار تست نفوذ چیست؟

هکرها برای موفقیت بیشتر در دستیابی به هدف خود از ابزار استفاده می‌کنند. این در مورد آزمایش کنندگان نفوذ نیز صادق است. نرم افزار تست نفوذ برای تقویت انسان در نظر گرفته شده است. این نرم افزارها به آزمایش کنندگان نفوذ اجازه می‌دهند از پس وظایفی که زمان بر است برآیند. وقتی نوبت به تست نفوذ می رسد هرگز انتخابی بین ابزار‌های تست نفوذ در مقابل آزمایش کنندگان نفوذ نیست.

تست نفوذ به طور معمول با استفاده از مجموعه‌ای از ابزار‌ها که ویژگی‌های متنوعی را ارائه می‌دهند به پایان می‌رسد. برخی متن باز برخی دیگر تجاری هستند. تعدادی از این ابزارها همان ابزارهایی هستند که مجرمان اینترنتی از آن‌ها استفاده می‌کنند و امکان تکرار دقیق حمله را فراهم می‌کنند. برخی دیگر نیازهای یک هکر اخلاقی را برجسته می‌کنند و این امکان را می‌دهد تا بر ویژگی‌هایی که هدف نهایی را تأیید می‌کنند و نقاط ضعف امنیتی بدون تأثیر بر محیط‌های تولید و اولویت بندی اصلاحات را فراهم کنند.

تیم‌های امنیتی همچنین برای پیشبرد برنامه‌های داخلی خود از طریق اتوماسیون استراتژیک به ابزار‌های تست نفوذ روی آورده‌اند. اتوماسیون می‌تواند مهارت تسترهای بی تجربه را با wizards بالا ببرد و آن‌ها را از طریق تست‌های استاندارد مهم هدایت ‌کند. آزمایش کنندگان باتجربه می‌توانند با خودکار کردن برنامه‌های روزانه، در وقت خود صرفه جویی کنند.

منبع: سافت یاب

برای دریافت نسخه آزمایشی اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Main Menu x
X