با اسکن عنبیه، با رمز عبور خداحافظی کنید

با اسکن عنبیه، با رمز عبور خداحافظی کنید

scan

به خاطر سپردن رمز عبور همواره برای کسانی‌ که مشغولیت ذهنی‌ و حساب‌های کاربری فراوانی‌ دارند یک معضل اساسی‌ بوده است. اما این امکان فراهم شده تا با اسکن چشم خود وارد حساب کاربری یا کامپیوتر خود شوید.

سخت افزار و نرم افزاری که امکان اسکن عنبیه چشم را فراهم می کند در حال ورود به بازار گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی‌ است. پروسه نیز ساده است: یک اسکنر Infrared روی دستگاه، عنبیه شما را اسکن می‌کند و هویت شما را تشخیص می دهد.

این ویژگی که به تازگی در Galaxy Note7 سامسونگ معرفی‌ شده است برای ورود به گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته یک حس غیر معمول نسبت به نوری که در چشم می‌افتد وجود دارد اما کارشناسان بر این باورند که این روش از روش اثر انگشت بسیار موثرتر است.

البته Galaxy Note7 اولین گوشی با این قابلیت نیست. گوشی ArrowsNXF-04شرکت Fujitsu و Lumia950XL  شرکت Microsoft سال گذشته این ویژگی‌ را ارائه کردند. همچنین به گفته محققین تا سال ۲۰۱۸ نیز اپل این ویژگی‌ را به گوشی های خود اضافه خواهد کرد.

مایکروسافت قصد اضافه کردن این ویژگی‌ به ویندوز ۱۰ برای رایانه‌های شخصی‌ دارد. مایکروسافت با استفاده از Windows Hello که امکان استفاده از اثر انگشت و الگو را برای احراز هویت نیز دارد قصد از بین بردن رمز عبور را دارد.

اسکن عنبیه سالهاست که در حال استفاده است، از جمله در فرودگاه‌ها. اما این روش مشکلات خود را نیز دارد، نمی‌توان از آن برای افراد نابینا یا کسانی‌ که چشمشان آب مروارید دارد یا ضعف تشخیص نور را دارند استفاده کرد.

مطالب مشابه:  Drop Box رمز عبور کاربران را، پس از سرقت 68 میلیون رمز عبور، تغییر داد!!!

عنبیه پشت قرنیه چشم و در مقابل لنز چشم است و مسوول کنترل میزان نوریست که به شبکیه می‌رسد. عنبیه تنها ارگان قابل خواندن از خارج از محیط بدن است.

بر خلاف اثر انگشت، اسکن عنبیه مثل گرفتن عکس است و حالت صورت و تغییر سن نمی‌تواند به راحتی‌ روی آن تاثیر بگذارد.

در حال حاضر این اسکنر برای گوشی های هوشمند قیمت بالایی‌ دارد و نیاز به یک پردازنده قوی دارد.

باید دید که این تکنولوژی تا چه حد در سایر برنامه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در حال حاضر سامسونگ در حال مذاکره با بانک آمریکا برای استفاده از این ویژگی‌ در پرداختها ست.

تلاش بسیار زیادی لازم است تا بتوان این ویژگی‌ را هک کرد، احتمالا دزدیدن صاحب تلفن همراه بهترین راه خواهد بود!!!

همچنین در مقایسه با اثر انگشت بسیار ایمن تر است چون شما اثر عنبیه خود را روی هر شی‌ که می بینید جا نمی گذارید. اما تحقیقات نشان داده که این تکنولوژی نیز قابل دور زدن است. محققین در حال یافتن روش‌هایی‌ که از امکان دور زدن این روش جلوگیری می‌کند هستند.

تهدیدات سلامتی اسکن عنبیه هنوز ناشناخته هستند، اما برای کاربران سامسونگ آنها می توانند تصمیم بگیرند که از این ویژگی‌ استفاده کنند یا نه.

حال باید دید که این ویژگی‌ در دنیایی که هر روز امنیت بیشتر مورد نیاز است تا چه حد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزودن دیدگاه جدید

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Main Menu x
X