عیب‌ یابی اپلیکیشن‌های تحت وب در یک دقیقه با ابزار جدید توسعه داده شده توسط دانشگاه MIT

عیب‌ یابی اپلیکیشن‌های تحت وب در یک دقیقه با ابزار جدید توسعه داده شده توسط دانشگاه MIT

عیب‌ یابی اپلیکیشن‌های تحت وب در یک دقیقه با ابزار جدید توسعه داده شده توسط دانشگاه MIT

علاوه بر نوشتن یک اپلیکیشن، رفع ایرادات آن و بخصوص مسائل امنیتی، از جمله مهمترین اقداماتی است که توسعه‌دهندگان باید انجام دهند. عیب‌یابی اپلیکیشن‌ها به صورت خط به خط، معمولا کار طاقت‌فرسایی است و علی‌رغم صرف زمان و انرژی زیاد، امکان دارد باز هم برخی مشکلات در نرم‌افزار تشخیص داده نشوند. به تازگی ابزار جدیدی به نام Space توسط MIT توسعه داده شده که قادر است در یک دقیقه اپلیکیشن‌های تحت وب نوشته شده به زبان Ruby On Rails را عیب‌یابی کند.

یک دقیقه اگرچه زمان بسیار کوتای برای یک برنامه‌نویس محسوب می شود، اما در همین مدت کم می‌توانید اپلیکیشن‌های تحت وب نوشته شده با Ruby on Rails را عیب‌یابی کنید. البته انجام چنین کاری الزاما به دلیل توانایی‌های شما در رفع اشکال کدی که خود آن را نوشته‌اید نیست؛ بلکه به لطف ابزار جدیدی که دانشگاه MIT توسعه داده می‌توانید در یک دقیقه کد خود را عیب‌یابی کنید. این ابزار جدید که موسسه‌ی تکنولوژی ماساچوست آن را ساخته قادر است فقط در ۶۴ ثانیه هر اپلیکیشنی را تحلیل کرده و مشکلات آن را بیابد.

 

به دلیل خصیصه‌هایی که در بطن زبان برنامه‌نویسی Ruby وجود دارد، سیستم جدید MIT قادر است تا ۲۳ مورد از مشکلات امنیتی رایج موجود در ۵۰ اپلیکیشن تحت وب محبوب نوشته شده به این زبان برنامه‌نویسی را بیابد. اما موضوعی جالب این است که برای بررسی و عیب‌یابی (Debug) هر اپلیکیشن نهایتا ۶۴ ثانیه زمان نیاز است.

 

انجام چنین کاری به دلیل تعریف عملگرهای پایه‌ای در کتابخانه‌های زبان برنامه نویسی Ruby ممکن شده است. هنگامی‌که محققان MIT این کتابخانه‌ها را می‌نوشتند، عملگرها در دسته‌ی خاص خود قرار داده می‌شدند که اینکار باعث می‌شد تا هر عملگر اجبارا روش تعامل و رفتار خود را با استفاده از یک زبان منطقی توضیح دهند. Katherine Noyes از سرویس خبری IDG ابزار جدید MIT را اینگونه وصف کرده: «مترجم Rails برنامه‌های سطح بالای این زبان را به کدهای قابل فهم توسط ماشین تبدیل می‌کند و ابزار مورد اشاره می‌تواند چگونگی جریان انتقال داده‌ها در برنامه‌ها را توضیح دهد. » در نهایت محققان با این روش باعث می‌شوند نیازی به روش مرسوم بررسی خط به خط برنامه برای عیب‌یابی نداشته باشیم.

مطالب مشابه:  Symantec شرکت Blue Coat را به مبلغ 4.65 میلیارد دلار خریداری کرد

 

MIT نام ابزار عیب‌یابی خود را Space نهاده و به طور خاص بر روش دسترسی اپلیکیشن‌ها به داده‌ها تمرکز دارد. اینکار به محققان اجازه می‌دهد تا ببینید یک کاربر چه عملیاتی را می‌تواند بر روی یک داده خاص انجام دهد و سناریو اصلی کاری وی چیست. Space می‌تواند بر اساس توضیحاتی که هر کتابخانه ارائه می‌دهد، بگوید که برنامه مورد نظر تا چه حد از قوانین تعیین شده پیروی می‌کند و نهایتا مشکلات امنیتی را تشخیص خواهد داد.

 

آقای دنیل جکسون که یکی از اساتید دانشگاه مهندسی برق و علوم کامپیوتر است در گفتگو با MIT News گفته: «زمانی‌که شما به چیزی مثل یک اپلیکیشن نوشته شده به زبان Ruby On Rails نگاه کنید، اگر بخواهید آن را به صورت معمول تجزیه و تحلیل کنید، اساسا باید خودتان عملیات عیب‌یابی را انجام داده و مشکلات را بیابید و در واقع روش کار را بسیار سخت خواهد کرد.» اما حالا با استفاده از Space، می‌توان با روشی بسیار آسان‌تر عملیات رفع باگ را انجام داد.

 

نتایج کامل تحقیقات انجام شده در ماه آینده و در کنفرانس بین‌المللی مهندسی نرم‌افزار که در آستین، تگزاس برگزار خواهد شد، اعلام می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Main Menu x
X