هدف بعدی باج افزار ها، گوشی های هوشمند

هدف بعدی باج افزار ها، گوشی های هوشمند

گوشی هوشمند

هکرها در حال توسعه دامنه فعالیت خود هستند. با ورود باج افزار‌ها به سیستم عامل‌های تلفن‌های همراه تعداد کاربرانی که به باج افزارهای موبایلی آلوده شده اند به سرعت در حال افزایش است.

در مقایسه با سال گذشته، تقریبا تعداد موبایل های آلوده شده به باج افزار چهار برابر شده است.

همان طور که می دانید باج افزارها روی کامپیوترها با رمزگذاری کردن فایل های کاربران، از آنها می‌خواستند تا با پرداخت هزینه‌های زیاد فایل های خود را آزاد کنند و در صورت عدم پرداخت، تمامی فایل های رمزگذاری شده حذف می‌شدند. قربانیان اصلی‌، تجارت‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و اداره های پلیس بودند، اما حال هکرها بیشتر روی موبایل‌ها تمرکز کرده اند.

 به گفته آزمایشگاه کسپرسکی، بین ماه‌های آوریل ۲۰۱۵ تا مارچ ۲۰۱۶ تعداد ۱۳۶،۵۳۲ نفر از کاربران موبایل این شرکت مورد حمله باج افزارها قرار گرفته اند. این تعداد در همین بازه در سال گذشته فقط ۳۵،۴۱۳ مورد بوده است.

کاربران در آلمان، کانادا، انگلیس و آمریکا به عنوان ۴ کشور صدر نشین در لیست کشور‌های هدف باج افزارهای موبایل، مورد حمله قرار گرفته‌اند.

بیشترین قربانی مربوط به باج افزاری به نام Fusob می‌باشد. این باج افزار که روی سیستم عامل اندروید کار می‌کند مسئول ۵۶ درصد این حملات در سال گذشته است.

قربانیان این باج افزار کسانی‌ بودند که وارد سایت های غیر اخلاقی‌ می‌شدند. این باج افزار به عنوان یک برنامه پخش کننده ویدیو از این سایت ها دانلود و روی موبایل قربانی نصب می شد. پس از نصب تمام دسترسی کاربر را مسدود می‌کند و برای باز گشایی گوشی درخواست کارت هدیه iTunes به مبلغ ۱۰۰ یا ۲۰۰ دلار می کند.

مطالب مشابه:  گویا موضوع پهنای باند، و خارج شدنش از انحصار، برای بالا رفتن کیفیت اینترنت و البته قیمت‌ها، تنها عامل مهم محسوب می‌شود!

بیشتر این قربانیان از کشور آلمان بوده‌اند. این باج افزار روی موبایل‌هایی‌ که زبانشان روسی یا به زبان چند کشور دیگر شرق اروپا بوده، عمل نکرده است که با توجه به این موضوع می‌توان ملیت هکر را حدس زد.

این باج افزار بسیار هوشمندانه طراحی شده، چرا که طراح آن به این نکته توجه داشته که اکثر کاربران موبایل از اطلاعات خود روی محیط‌های ابری پشتیبان دارند، پس رمزگذاری کردن فایل‌ها کار بیهوده ایست.

به گفته متخصصین امنیتی هکرها در حال افزایش دامنه فعالیت خود به سایر دستگاه ها و سیستم عامل‌ها، علاوه بر کامپیوتر‌ها هستند.

به گفته مدیر روابط عمومی Trend Micro در آخر هکرها به دنبال پول هستند و برای این کار از مؤثر‌ترین شیوه‌ها استفاده می کنند. به نظر من باج افزار‌ها به رشد و توسعه خود ادامه خواهند داد و دستگاه‌های بیشتری مثل تلویزیون‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و … را مورد حمله قرار خواهند داد.”

برای جلوگیری از این حملات، آنتی‌ویروس خود را به صورت مراتب به روز رسانی کنید و از فایل های خود همیشه پشتیبان تهیه کنید. همچنین به شدت از دانلود برنامه های‌ نا مشخص و غیر معتبر خود داری کنید.

افزودن دیدگاه جدید

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Main Menu x
X